Med över två miljarder datorer över hela världen har samhället verkligen blivit digitaliserat. Faktum är att datorer har en enorm inverkan på världen och för såväl privatpersoner som globala bolag. Datorer förenkla driften av företag och gör det möjligt för alla att konkurrera på en global marknad. Du behöver bara köpa en dator för några tusenlappar och ansluta den till internet för att starta ditt företag!

 

Datorn har följande fördelar för företag:

  • Förbättrar kommunikationen.
  • Gör det möjligt att utbilda personal på distans.
  • Höjer informationssäkerheten.
  • Optimerar organisationen och effektiviteten.
  • Ökar produktiviteten och noggrannheten.

Ovanstående fördelar hjälper ditt företag till att upprätthålla goda relationer med kunder och medarbetare. Utan datorn skulle det inte vara möjligt att använda alla datorprogram och IT-verktyg för att förbättra kundservicen. Många företag använder nu olika CRM system, det vill säga ett IT-stöd och verktyg som ger kontroll över dina kundrelationer. CRM kan användas för en mängd områden och det vanligaste är att effektivisera försäljning, marknadsföring och kundservice. Ta till exempel Lime Technologies som erbjuder Lime Go för mindre företag och fullfjädrade Lime CRM för större företag. Dessa effektiva CRM-system hjälper dig att utöka din kundbas och samtidigt utveckla långsiktiga relationer med de befintliga kunderna. Att använda bra datorer blir därför ännu viktigare eftersom systemen annars inte kan användas effektivt.

Oavsett om ditt företag är litet eller stort är det klokt att investera i datorer och programvara för att få fördelar över konkurrenter. Ju mer du investerar desto mer ökar gapet mellan dig och konkurrenter. Fortsätt läsa för att veta mer om hur datorn förbättrar kundservice!

Hur datorn förbättrar kundservice

En förbättrad kommunikation och transparens är nyckeln till en bättre kundupplevelse. Långt borta är de dagar då det bara var möjligt att kontakta företag på kontorstid mellan klockan 08.00 och 17.00. Numera vill kunder få kontakt med företag snabbt när de behöver det, helst direkt utan fördröjning. Eftersom datorer har blivit så pass vanliga är det lätt att ta för givet datorns bidrag till att förbättra kundupplevelsen. Datorn kan förbättra kundupplevelsen på följande sätt:

  • Webbplatser. Genom webbplatsen får kunder information om företaget och kan bilda sig en uppfattning.
  • E-post. Att skicka e-postmeddelanden är ett alternativt sätt för kunder att kontakta företaget utanför kontorstid.
  • Livechatt. Om kunden inte kan prata i telefon är livechatt ett smidigt och snabbt sätt att få kontakt.
  • Sociala medier. Numera är det möjligt att interagera med kunder via sociala medier och samla följare.
  • Programvara. Sofistikerad programvara för kundrelationshantering som CRM hjälper till med analys, datahantering och att utveckla relationer med befintliga kunder.

Lösningen är att med hjälp av datorns möjligheter erbjuda kunderna allt vad de kan tänkas vilja ha. I själva verket finns det inget bättre för företag än att vara lyhörda för kunders behov och önskemål. Datorn gör det också lättare att tillhandahålla kundservice och öka antalet kanaler för interaktion med dina kunder.